lördag 4 april 2009

sommarvärme...



Idag har det varit Vår! Visst är det alldeles underbart, högsta uppmätta termperaturen här på DG-gården var 32 grader.. men tyvärr fick jag inte ut kameran i tid till att fotografera det.

Pållarna hade full rulle i hagen, här ser vi Drömmen, Pultan, Grace och Lassie i full kareta.






Nästan alla hästarna i "stoflocken", det är fortfarande livat med Pultan och Lassie i bakgrunden - och AllanBrallan funderar på att haka på. Motion är ju Nyttigt!



Jag byggde påskris... hör och Häpna! Jag, Fia med Fluff, har gjort påskfint någonstans, det trodde ni aldrig!





Barfotabarn, eller naturbarn, eller bara helt enkelt Barnslig, väl själva - men Barfota var jag idag i alla fall! Så ren och fin om fötterna så nu, Verkligen!
Ja... sen red jag ju Spöket igår! Alltså... han må vara 156 centimeter tonårshingst men i ärlighetens namn - han är ju Omöjlig att ta på allvar! Vilken charmknutte han är! Vi får väl fixa lite bilder på honom också i dagarna, men ja, ridningen då alltså... I förrgår fanns det ju bara galoppen i honom, men igår, ja igår alltså! Då hittade vi faktiskt både traven och en Avslappnad skritt! Det blev väldigt mycket neckreining igår, jag är lat som få och avskyr att behöva använda ben och/eller båda händerna. Less is more! Han är en väldigt känslig pojke som försöker vara till lags, men han har lite bråttom och ger inte sig själv tid att landa och lyssna, han påminner faktiskt väldigt mycket om Collonell Boogie. Vill så gärna vara till lags att det blir lite kommunikationsmissar ibland, men det kommer nog bli bra det här. Både jag och Trase förbannar lite att Spöket inte kan vara i vår vård eftersom vi kommer bo i Kanada och det är inte riktigt försvarbart att stjäla Jannikas hingst, men vi skulle hemskt gärna vilja båda två!
Han följer som en liten hundvalp, är helt exeptionell att longera och är sinnessjukt rolig att rida, jag har ju lite koncentrationssvårigheter då och då eftersom han får mig att brista ut i gapskratt en gång var femte minut! Men jag tror faktiskt han har lika roligt han när det väl kommer till kritan, i nuläget är det Bara Lall-Lall-ridning som gäller. Jag vill att han ska kunna "lulla" under ryttare, i skritten och traven med! Som det är nu är galoppen hans första hands val och det han helst vill göra, där har han självförtroende och balans men i traven tappar han sig själv lite och blir vinglig och osäker och skritten... ja... det var någon en gång som sa att den svåraste gångarten att rida är den forcerade skritten, alltså den Aktiva Arbetsskritten, eller ökad skritt eller vad ni vill kalla den - han hade fel. Den gångart som är Svårast att hitta på Spöket där är "nu sover jag snart"skritten.
Spöket behöver galoppvolter, rundowns och stop lika lite som jag behöver en hackspett i bakhuvudet (för att citera en Blogg jag snubblade över igår) Han kan sina moment, dom finns där, han behöver ha Allt annat! Galoppombytena kan han, och han byter enkelt och rent, spinnen finns där även om högerspinnen behöver få en ny "grund", han blir lätt stressad och spänd åt det hållet. Stannar gör han, men nu rider vi på filtunderlag (sånt där fancy hoppunderlag som är ungefär som att rida på kardborre..) så några Stops gör vi inte, vi gör avsaktningar! Och det är något han verkligen behöver med, för han har svårt att växla ner.
Han får ha sitt huvud ifred ett tag, jag vill ~inte~, jag upprepar Inte ha ett spöke som går med mulen mot bogen! Jag vill ha spöket i en högre form, gärna litelite framför hand ett tag nu.
Det här med hjälptyglar, inspänningstyglar och "krullidutt" ridningen!! Jag blir TOKIG! Lodplan, mina vänner, Lodplan och Ärlig bärighet! Det är lite magiskt, inte sant, westernhästar går inte i form när de går bakom lod - lika lite som en dressyrhäst gör det! Så, snälla, kära, underbara vänner - Ge fönen i att krullidutta ihop era hästar! Rid dom Bakifrån och Fram, ge dom en chans att hitta sin balans och en Jämn, Naturlig bärighet. När ni väl har det kan ni placera deras skalle vart ni vill - men för i helsicke, Ta hästens exteriör i beräkning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar