tisdag 7 april 2009

säkerhet dåva..

Jomenvisst, det här med säkerhet. Vad ~är~ säkerhet egentligen? Med alla mått som levereras där det ska lastat i/ur i träns, eller med hingstkedja, där det ska vara hjälmar och säkerhetsvästar och femton benskydd och arton hjälptyglar och stålhättor och piskor och sporrar...

Idag har jag/vi brutit mot Nästan alla säkerhetsföreskrifter man kan tänkas ha... Först så lastar vi hingsten, i grimma och grimskaft, sen lastar vi ur honom, i grimma och grimskaft, sen går vi in och longerar - i ett ridhus med uppställda hinder! ..i grimma och longerlina. Utan hjälm, utan handskar och utan pisk. I boots. Sen slutade det med att jag red barbacka. Med hjälm iofs, på en femårshingst som aldrig ridits barbacka innan. Med en Traktor utanför ridhuset! På långa tyglar!

Ja just det, vi lekte lite halter med... utan kedja. Och utan hjälm eller handskar eller stålhätteskor eller pisk. Ja tänka sig, vi till och med travade för hand utan något annat än grimma och grimskaft!

Ligger säkerheten i mängden pinaler... eller ligger den i respekten och tilliten för handlern? Jag vet ju vad Jag tror i alla fall... fastän jag med "normala" säkerhetsmått ~borde~ ligga på intensiven just nu, för inte kan man väl rida unghingst barbacka?! På långa tyglar?! Utan säkerhetsväst? Eller för den delen.. lasta i och ur i grimma?

jisses sicken tur att det är quartrar man håller på med...

Men NU ska jag faktiskt sy lite.. och så borde man ju ta lite bilder med kanske...

KramKram på er!

2 kommentarer:

  1. Hojs. Kan det inte bli lite bilder på dig o spöket? Vore skoj. Lite ridning i textil bloggen. Kram, mams

    SvaraRadera
  2. Hejsan mams, det kommer... så småningom.. *asgarv* Så mkt att visa upp är det ju inte just nu lixom.

    SvaraRadera